søndag 2. april 2017


Når jeg gikk på skolen var det viktig at vi kunne alfabetet for raskt å kunne finne svar på spørsmål i forskjellige oppslagsverk. Når vi jobbet i grupper var det bestandig en på gruppa som fant leksikon eller hadde det hjemme og kunne finne faktaopplysninger til neste dag.
Hva gjør elevene nå?
De gjør akkurat det samme som oss, de googler.
Er det noe vi lurer på så skriver vi et søkeord i Google og trykker på søk. Da kommer det flere treff opp og vi skumleser de to første for å finne svar.På denne måten finner vi svar veldig fort og det er sjelden eller aldri lange diskusjoner om hva man mener eller tror er rett. Ikke trenger man pugge ting heller for det er bare å søke.
Sånn har elevene våre det også, de søker på nett. Finner de ikke ting med en gang endrer de søkeordet litt eller de spør en i nærheten som kan hjelpe de med søket.
Det har skjedd mye de siste årene. Elevene lager ikke jukselapper som de legger i pennal eller på do når de har prøver. De bruker telefonen og nettet for å finne ut det de lurer på. Det sammen gjør jo vi voksne på skolen. Hvorfor skal da elevene ikke få lov under prøver og eksamen? Hvorfor er det juks når det hele tiden er det som skjer ellers i hverdagen?
Kanskje tiden snart er inne for at de kan bruke alle hjelpemidler?
Dette er mange på min alder uenig i. De skal ikke ha nett under prøver og eksamen. det er juks og finne ting på nett. Dette er argumenter som blir brukt.
Så med andre ord så jukser jeg når jeg hver dag søker etter noe på nett. Ikke fordi jeg ikke hadde funnet det ut på andre måter men fordi det går fort. Slipper å finne en bok og slå opp eller vente til diskusjonen er avsluttet og man har konkludert. Jeg finner det på nett.
Hvorfor ikke la ungdommene gjøre det samme i en prøvesituasjon som er helt naturlig å gjøre ellers?
Er det vanskelig å endre kriteriene for vurdering?
Kommer elevene til å bli dummere?
Blir det vanskeligere for de voksne?
Hva er egentlig grunnen?

Jeg tror at dette er ting som kommer etter hvert og vi som jobber i skolen må omstille oss for å tilpasse oss dette. Vi må bli enda flinkere til å lære elevene kildekritikk og se ulike kilder mot hverandre og i sammenheng. Vi må lære de å bruke nettet som det viktige hjelpemidlet det er og ikke bare en plass hvor de kan game og chatte med hverandre på forskjellige steder.
Vi klarer ikke henge med men vi kan likevel lære ungene og ungdommene nettvett og hvordan nettet kan være et hjelpemiddel.

1 kommentar:

  1. Her er jeg langt på vei enig med deg, uten at jeg i skrivende stund er sikker på hvordan det skal gjøres, eller hva som blir konsekvensene. Ett stikkord her vil være kildekritikk, og det kan man nesten ikke jobbe nok med i skolen. Det fordrer at også lærerne er habile brukere av nettet, og kan tilstrekkelig om kildekritikk.

    Jeg googler hver dag, opptil flere ganger om dagen, for å utføre min jobb, for å se hva andre sier og mener om ting, for å hente ideer, for å finne informasjon som kan gjøre at jeg gjør en bedre jobb. Alt dette forenkler noe av det som skal gjøres, men det kreves en viss innsikt i de ulike nettsidenes kredibilitet. Spennende tanker du har om temaet! :)

    SvarSlett